Luku 2
Kaanan häät
***********************************************************************************************************
(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Joh. 1:51-2:25)
Kaanan häät
1."Kolmas päivä" tarkoitti kreikan kielessä aina huomisen jälkeistä päivää, ylihuomista. Päiviä oli tapana luetella: tänään, huomenna ja kolmantena päivänä. Vrt. Luuk 13:32. Tässä on kyseessä kolmas päivä sen jälkeen, kun Natanael oli kohdannut Jeesuksen. Välissä olevan päivän uskotaan olleen sapatti, sillä Jeesus vetäytyi ensimmäisten opetuslastensa kanssa hiljaisuuteen. Kaana, joka on nykyisinkin olemassa, oli pieni kylä Nasaretin lähellä. Tämän Kaanan mainitaan olleen Galileassa, koska samannimisiä paikkoja oli useita. Ks. Joos 19:28. Maria mainitaan tässä kunnianimellään. Ehkä hän oli sukua isäntäväelle, kun hän huolehti ja antoi ohjeita tarjoilusta, j. 3 ja 5. Koska Joosefia ei mainita, on syytä olettaa hänen jo kuolleen.
2.Jeesuksen opetuslapsia oli tässä vaiheessa viisi, Andreas, Simon Pietari, Filippus, Natanael ja Johannes. Kaksitoista opetuslasta mainitaan vasta 6:67.
3.Häät saattoivat siihen aikaan kestää kokonaisen viikon, 1 Moos 29:27, ja ovet olivat usein avoinna muillekin kuin nimenomaan kutsutuille. Viini loppui luultavasti juhlien päättymisvaiheessa. Kun Maria sen huomasi, hänestä tuntui luonnolliselta mennä kertomaan siitä Jeesukselle, vaikka tämä ei ollutkaan vielä muualla tehnyt yhtään ihmettä, j. 11. Äiti ei ollut unohtanut, mitä Jeesuksen syntymän aikaan oli sanottu.
4.Jeesuksen sanat eivät olleet epäystävälliset, eikä Maria menettänytkään luottamustaan, j. 5. Äänensävy, jolla Jeesus lausui nämä sanat, ei pääse esiin tekstissä, mutta sanojen tarkoitus oli rauhoittaa Mariaa, ettei hän olisi levoton, vaan luottaisi kaikessa Jeesukseen. Jeesus selitti, että hänen aikansa, jolloin hän ilmoittaisi, kuka hän oikeastaan oli, ei ollut vielä tullut. Hän puhuu kymmenen kertaa tässä evankeliumissa omasta hetkestään, ajastaan. Vasta 12:23:ssa hän sanoi hetkensä tulleen. Vasta hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa näyttivät, kuka hän oli.
5.Jeesuksen sanojen rohkaisemana Maria meni suoraan palvelijoiden luo ja käski heidän tehdä, niin kuin Jeesus sanoisi.
6.Vesiastioilla oli tärkeä tehtävä juutalaisessa taloudessa. Kukaan ei syönyt, ennen kuin oli pessyt kätensä, Mark 7:3, ja kun tuli vieraita, näiden jalat pestiin, Luuk 7:44. Vertauskuvallisesti katsoen Jeesuksen ensimmäinen tunnusteko sai muuttaa puhdistusveden ilon viiniksi. Näin hän näytti, millainen hänen pelastuksensa olisi. He saivat runsaat 500 litraa viiniä.
7.Jeesus teki ihmeen, mutta palvelijat saivat täyttää astiat. He olisivat voineet vastustella, sillä tehtävä näytti tarkoituksettomalta, mutta he tottelivat. Tästä huomaa, miten yhteys jumalallisen voiman ja ihmisen palvelun välillä toimii. Marian osuudella, kun hän valmisti palvelijoita kuuntelemaan Jeesusta, oli tässä suuri merkitys. Mutta ilman jumalallista tekoa ei tapahdu mitään. Tässä ei ollut näkyviä todisteita siitä, että Jumala oli tarttunut asioihin. Jeesus ei edes käskenyt veden muuttua viiniksi. Se vain muuttui.
8.Edeskäyvän, tarjoilijan, piti maistaa kaikkea, mitä pantiin tarjolle. Hän ei tavallisesti kuulunut vieraiden joukkoon, vaan oli palvelijoiden esimies. Ihme tapahtui ilmeisesti heidän ammentaessaan vettä viedäkseen sen edeskäyvälle.
9.Eivät edeskäypä, Maria eivätkä opetuslapset tietäneet, mistä viini oli saatu. Sen tiesivät vain palvelijat, jotka olivat tuoneet veden.
10.Ei ole itsestään selvää, että kehitys kulkee aina hyvästä parempaan tässä maailmassa. Se, joka aloittaa irstaillen, istuu pian nälkäisenä sikojen keskellä. Goosenin vihreiltä laitumilta tie kulki Egyptin orjuuteen. Mutta näin ei ole niillä, jotka uskovat Jeesukseen. Heillä "hyvä" viini on säästetty viimeiseksi. Edeskäypä lausui tämän kenties ihmettelevään sävyyn. Luultavasti hän tarkoitti vain sitä, että paras viini olisi pitänyt tarjota ensin.
11.Tämä mainitaan ensimmäisenä Jeesuksen tekemänä tunnustekona. Legendat, joiden mukaan hän olisi tehnyt ihmeitä lapsuudessaan, eivät näin pidä yhtä Raamatun kanssa. Hänen toinen Galileassa tekemänsä tunnusteko mainitaan 4:46-54. Mutta Nikodeemus ja monet muut kokivat myös hänen voimallisen temppelinpuhdistuksensa tunnustekona, 3:2. Johanneksen evankeliumissa käytetään sanaa »tunnusteko» (ei ihme- eikä voimateko), jotta lukijat ymmärtäisivät niiden todistavan siitä, että Jeesus on Jumalan Poika. »Tunnustekoja» on Johanneksen evankeliumissa vähän verrattuna synoptikkojen kertomuksiin, mutta ne huipentuvat loppua kohden (Betesdan rampa mies, sokeana syntynyt, Lasarus). Johannes on kertonut tästä tunnusteosta ennen kaikkea korostaakseen juutalaisten puhdistusveden muuttamisen viiniksi enteilleen sitä, että Jeesus muuttaisi juutalaisten ankaran lakiuskonnon Messiaan ajan vapaaksi juhlariemuksi.
12.Ei ole selvästi ilmoitettu, miksi Jeesus lähti Kapernaumiin. Halusiko hän vain liittyä juhlajoukkoon, joka lähti Jerusalemiin viettämään pääsiäistä? Vai muuttiko hän nyt? Jumalan Henki johtaa viisaasti. Vaatimaton Nasaret oli sopiva paikka Jeesuksen kasvuvuosille. Mutta se ei soveltunut Messiaan toiminnan tukikohdaksi. Matt 4:13:n mukaan hän asettui asumaan Kapernaumiin, josta tuli hänen Galilean toimintansa keskuspaikka.
Jeesus puhdistaa pyhäkön
13.Jeesuksen julkinen toiminta voidaan määritellä ajallisesti hänen pääsiäisjuhlilla käyntiensä perusteella. Kolme vuotta tämän pääsiäisen jälkeen hänet ristiinnaulittiin. Kaksi väliin jäävää pääsiäistä mainitaan 5:1 ja 6:4:ssä.
14.Pyhäkössä oli useita esipihoja. Pappien esipiha oli lähinnä temppeliä. Lisäksi oli miesten ja naisten esipihat. Tässä kuvattu uhrieläinten myynti tapahtui uloimmassa esipihassa, joka oli pakanoille omistettu. Se oli suuri, avara alue. Tällaista temppelissä käytävää torikauppaa ei mainita Vt:ssa. Se oli aloitettu pakkosiirtolaisuusajan jälkeen. Rahanvaihtajien tehtävänä oli lähinnä vaihtaa roomalaista valuuttaa juutalaiseksi. Juutalaisten mielestä temppeli tuli häväistyksi, jos temppelivero maksettiin muulla kuin juutalaisella rahalla.
15.Jumalan huone oli häväisty. Siksi Jeesus toimi näin. Hänen nuoranpätkistä tekemänsä ruoska oli todellinen, samoin hänen pyhä vihansa. Hän kävi käsiksi epäkohtaan yksinäisenä galilealaisena pyhiinvaeltajana, mutta hänessä vaikutti hengellinen voima. Tällä esipihalla olisi pakanoiden pitänyt saada oppia tuntemaan Jumala, mutta papit olivat luovuttaneet sen markkinakäyttöön.
16.Myyjät eivät viettäneet enää jumalanpalvelusta. He tavoittelivat omaa etuaan. Jeesus puuttui tähän asiaan. Huomaa arvovaltaa kuvastava sana "minun". Jeesus oli Jumalan Poika ja temppelin herra. "Älkää tehkö" merkitsee: 'lakatkaa tekemästä'!
17.Lainaus on Ps 69:10:sta. Jeesus kiivaili Jumalan ja hänen huoneensa puolesta. Tällä asialla voimme punnita omaa Kristuksen kaltaisuuttamme. Jeesus esitti vastalauseensa, kun Jumalan kunniaa loukattiin. Me teemme sen, kun meidän omaa kunniaamme loukataan. Näemme Jeesuksen teon kaksi vaikutusta. Opetuslapset muistivat Raamatun sanan. Juutalaiset pyysivät merkkiä, j. 18. Eikö Raamatun sanan toteutuminen sitten ollut merkki? Sanaan "kuluttaa" sisältyy suuri voima. Se merkitsee oikeastaan 'syödä, ahmia'. Tähän kätkeytyy muistutus Jeesuksen ruumiin uhrista, j. 19 Temppelin puhdistus kuvasi Jumalan kansan puhdistamista, ja se puhdistus on täysin riippuvainen Jeesuksen uhrista.
18.Tässä mainitut juutalaiset olivat epäilemättä sellaisia, joilla oli arvovaltaa temppelissä, siis juutalaisten johtajia, joilta kansan uskon ja ajattelun periaatteet olivat lähtöisin. Luultavasti juuri Jeesuksen ällistyttävä arvovalta pidätti heitä vaatimasta, että hän esittäisi puolustuksen tekonsa johdosta. He pyysivät vain todistetta hänen valtuuksistaan. Teollaan Jeesus julisti olevansa Messias, ja he vaativat häntä todistamaan tämän väitteensä.
19.Jeesus puhui todellisuudentajuisin sanoin kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan, ja juutalaiset epäilivät enemmän tai vähemmän vakavissaan hänen haluavan repiä maahan kivistä rakennetun temppelin. Ks. Matt 27:40.
20.Juutalaiset eivät käsittäneet Jeesuksen sanoja. Vuonna 19 ja 20 eKr. Herodes Suuri alkoi mittavan laajennustyön pakkosiirtolaisuuden jälkeen rakennetussa temppelissä. Entistäminen oli nyt kestänyt 46 vuotta. Sen vei päätökseen Herodes Agrippa II vuonna 64 jKr.
21.Jeesus piti ruumistaan Jumalan temppelinä. Näin tulee myös kristityn ajatella, 1 Kor 6:19. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Jeesus rakensi seurakuntansa Pyhän Hengen temppeliksi, 1 Kor 3:16-17; 12:27; 2 Kor 6:16.
22.Niin kauan kuin Jeesus oli vielä maan päällä, hänen opetuslapsensa eivät ymmärtäneet juuri enempää kuin hänen vastustajansakaan siitä, mitä hän sanoi tulevaisuudesta, kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan. Vasta hänen noustuaan kuolleista ja avattuaan heidän ymmärryksensä, Luuk 24:45, he käsittivät, mitä hän oli tarkoittanut. Myös Pyhä Henki opetti heitä tullessaan heidän luokseen, 14:26; 16:14.
23.Pyhiinvaeltajat tulivat Jerusalemiin ennen juhlaa puhdistautuakseen, 11:55. Juhlaa edeltävänä iltana, 13. päivänä nisankuuta, lopullinen puhdistus tehtiin poistamalla talosta kaikki hapan. On mahdollista, että Jeesus puhdisti Isänsä huoneen juuri tuona päivänä. Tähän mennessä Jeesus oli suorittanut vain yhden tunnusteon Galileassa, 2:11. Toinen siellä tehty ihme on mainittu 4:54:ssä. Mutta ilmeisesti hän suoritti useita tunnustekoja nyt Jerusalemissa. Temppelinpuhdistus oli epäilemättä yksi niistä. "Hänen nimeensä" uskominen merkitsee, että he uskoivat hänen olevan se, joka hän sanoi olevansa. Valitettavasti heidän uskonsa ei kuitenkaan ulottunut pidemmälle kuin siihen, mitä he näkivät.
24.Monet uskoivat häneen, mutta hän ei uskonut itseään heille, koska hän tunsi heidät. Hän ei uskonut heidän uskoonsa. Hän tiesi heidän vaikuttimenaan olevan inhimillinen uteliaisuus eikä syvälliset hengelliset tarpeet. Jakeen 23 ja tämän jakeen sana "uskoa" on molemmat käännetty kreikan sanasta "pisteuè". Tämä Johanneksen evankeliumin tärkeä sana esiintyy kreikassa 99 kertaa, substantiivi usko sen sijaan ei kertaakaan. Se muistuttaa siitä, että "usko" on toimintaa, ei lepoa tai nautintoa. Toisin sanoen usko on elämää.
25.Jeesus tunsi kaikki. Hän tunsi myös yksilön, 3:1. Hän on Jumala. Hän tuntee ihmissydämen läpikotaisin. Hän tiesi, että vallitsevat tunnelmat eivät olleet luotettava perusta, jolle kannattaisi rakentaa. Hän vaatii sydämen kokonaista antautumista.